Państwo Kościelne Rotria
Podkomisja Henryka Newmana - Wersja do druku

+- Państwo Kościelne Rotria (https://forum.rotria.net.pl)
+-- Dział: INSTYTUCJE STOLICY ŚWIĘTEJ (https://forum.rotria.net.pl/forumdisplay.php?fid=217)
+--- Dział: Pałac Apostolski (https://forum.rotria.net.pl/forumdisplay.php?fid=104)
+---- Dział: Archiwa Apostolskie (https://forum.rotria.net.pl/forumdisplay.php?fid=495)
+----- Dział: Zespół Archiwalny "Sobory i Synody" (https://forum.rotria.net.pl/forumdisplay.php?fid=227)
+------ Dział: Święte Sobory Kościoła Rotryjskiego (https://forum.rotria.net.pl/forumdisplay.php?fid=243)
+------- Dział: Sobór Welijski II (https://forum.rotria.net.pl/forumdisplay.php?fid=272)
+-------- Dział: Komisja Soborowa ds. reformy liturgicznej (https://forum.rotria.net.pl/forumdisplay.php?fid=277)
+--------- Dział: Aula Piusa III (https://forum.rotria.net.pl/forumdisplay.php?fid=279)
+--------- Wątek: Podkomisja Henryka Newmana (/showthread.php?tid=1589)

Strony: 1 2 3


Podkomisja Henryka Newmana - Pio Maria de Medici - 02.07.2019

[Obrazek: chalice_host-181x217.jpg]


APOSTOLSKA KOMISJA
LITURGICZNA


PODKOMISJA HENRYKA
NEWMANA

[Obrazek: john-everett-millais-portrait-of-john-he..._23x30.jpg]

PRZEWODNICZĄCY KOMISJI
JEGO EKSCELENCJA PIO MARIA FACIBENI

W pracach tej komisji podejmowane są nowe ceremoniały oraz propozycje włączenia pewnych
aspektów liturgicznych do obecnego Rytuału Laterańskiego.
W tym też miejscu przewodniczący komisji przedstawia swoje plany oraz pomysły, 
omawia je na widoku publicznym z Przeszlachetną Komisją,
odpowiada tutaj także na pytania w aspekcie pierwotnych prac nad regulacjami.



RE: Podkomisja Henryka Newmana - Michelangelo Piccolomini - 07.07.2019

Cytat:Inwestytura Diakońska (Gdy dokonuje jej Biskup)


B- Biskup
P- Prezbiter
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii

MC: Do kościoła zmierza procesja. Prowadzi ją diakon z dymiącą kadzielnicą, za nim akolici, krucyfiks i duchowieństwo wedle hierarchii. Podąża też kandydat na diakona ubrany w albę. Na samym końcu idzie biskup ubrany w szaty pontyfikalne. Obecny w liturgii prezbiter mówi:
P:  Najprzewielebniejszy Ojcze, święta Matka Kościół Rotryjski domaga się, abyś tego Brata wyniósł do godności diakona.
B: Czy wiesz, że jest tego godzien?
P: ile ułomność ludzka mi pozwala, zaświadczam, że jest tego godzien.
B:  Aby się upewnić, czy jesteś godzien tego urzędu zadam Ci  Synu pytania.
Czy chcesz dobrowolnie i świadomie przyjąć godność diakona?
K: Chcę.
B: Czy chcesz kontynuować naukę, abyś był godnym przyjęcia godności prezbiteratu?
K: Chcę z Bożą pomocą.
B: Czy mi, moim następcom i Najwyższemu Kapłanowi oraz Jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?
K: Przyrzekam.
MC: Biskup nakłada nowemu diakonowi dalmatykę.
B: Niech Pan odzieje cię szatą zbawienia i suknią wesela.
K: Amen.
MC: Nowy diakon całuje biskupa w pierścień. Ceremonia kończy się śpiewem Te Deum.

Inwestytura Diakońska (Gdy dokonuje jej Patriarcha)


P- Patriarcha
B- Biskup 
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii

MC: Do kościoła zmierza procesja. Prowadzi ją diakon z dymiącą kadzielnicą, za nim akolici, krucyfiks i duchowieństwo wedle hierarchii. Podąża też kandydat na diakona ubrany w albę. Na samym końcu Jego Świątobliwość ubrany w szaty pontyfikalne niesiony jest w lektyce. Obecny w liturgii biskup mówi:
B:  Najprzewielebniejszy Ojcze, święta Matka Kościół Rotryjski domaga się, abyś tego Brata wyniósł do godności diakona.

P: Czy wiesz, że jest tego godzien?

B: ile ułomność ludzka mi pozwala, zaświadczam, że jest tego godzien.

P:  Aby się upewnić, czy jesteś godzien tego urzędu zadam Ci  Synu pytania.

Czy chcesz dobrowolnie i świadomie przyjąć godność diakona?

K: Chcę.

P: Czy chcesz kontynuować naukę, abyś był godnym przyjęcia godności prezbiteratu?

K: Chcę z Bożą pomocą.

P: Czy nam, naszym następcom i swemu biskupowi oraz jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?

K: Przyrzekam.

MC: Patriarcha nakłada nowemu diakonowi dalmatykę.

P: Niech Pan odzieje cię szatą zbawienia i suknią wesela.
K: A
men.
MC: Nowy diakon całuje Patriarchę w pierścień. Ceremonia kończy się śpiewem Te Deum.



Cytat:
Inwestytura Kapłańska (Gdy dokonuje jej Biskup)


B- Biskup
P- Prezbiter (lub inny biskup)
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii

MC: Z zakrystii wyrusza procesja prowadzona przez turyfera, za którym podążają akolici i krucyferariusz. Dalej idą duchowni wedle hierarchii wraz z diakonem, który ma być wyniesionym do godności prezbitera. Na końcu podąża biskup błogosławiący lud. Obecny na ceremonii prezbiter przemawia:
P:  Najprzewielebniejszy Ojcze, święta Matka Kościół Rotryjski domaga się, abyś tego Brata wyniósł do godności prezbitera.
B: Czy wiesz, że jest tego godzien?
P: ile ułomność ludzka mi pozwala, zaświadczam, że jest tego godzien.
B:  Aby się upewnić, czy jesteś godzien tego urzędu zadam Ci  Synu pytania.
Czy chcesz dobrowolnie i świadomie przyjąć godność prezbitera?
K: Chcę.
B: Czy chcesz sumiennie spełniać zadana nałożone przez władze kościelne, gdziekolwiek zostaniesz posłany?
K: Chcę.
B: Czy chcesz dobrowolnie wytrwać w świętej czystości, aż do końca swojego żywota?
K: Chcę.
B: Czy chcesz swoim życiem świadczyć o Chrystusie jako wierny sługa Kościoła?
K: Chcę z Bożą pomocą.

B: Czy mi, moim następcom i Najwyższemu Kapłanowi oraz Jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?
MC: Nowy prezbiter klęka przed Biskupem i wkładając złożone ręce w ręce Biskupa mówi:
K: Przyrzekam cześć i posłuszeństwo Tobie Czcigodny Ojcze, twoim następcom i Najwyższemu Kapłanowi oraz, że uczynię wszystko, czego wymagać będzie ode mnie posługa prezbitera.
MC: Biskup nakłada nowemu prezbiterowi ornat.
B: Przyjmij jarzmo Pańskie, jarzmo bowiem jego słodkie jest, a brzemię Jego lekkie.
K: Amen.
MC: Nowy prezbiter i Biskup wymieniają pocałunek pokoju. Następnie nowy kapłan odbiera gratulacje. Ceremonia kończy się śpiewem Te Deum.

Inwestytura Kapłańska (Gdy dokonuje jej Patriarcha)


P- Patriarcha
B- Biskup
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii

MC: Z zakrystii wyrusza procesja prowadzona przez turyfera, za którym podążają akolici i krucyferariusz. Dalej idą duchowni wedle hierarchii wraz z diakonem, który ma być wyniesionym do godności prezbitera. Na końcu Jego Świątobliwość niesiony jest w lektyce. Obecny na ceremonii biskup przemawia:
B:  Najjaśniejszy Panie, święta Matka Kościół Rotryjski domaga się, abyś tego Brata wyniósł do godności prezbitera.
P: Czy wiesz, że jest tego godzien?
B: ile ułomność ludzka mi pozwala, zaświadczam, że jest tego godzien.
P:  Aby się upewnić, czy jesteś godzien tego urzędu zadam Ci  Synu pytania.
Czy chcesz dobrowolnie i świadomie przyjąć godność prezbitera?
K: Chcę.
P: Czy chcesz sumiennie spełniać zadana nałożone przez władze kościelne, gdziekolwiek zostaniesz posłany?
K: Chcę.
P: Czy chcesz dobrowolnie wytrwać w świętej czystości, aż do końca swojego żywota?
K: Chcę.
P: Czy chcesz swoim życiem świadczyć o Chrystusie jako wierny sługa Kościoła?
K: Chcę z Bożą pomocą.
P: Czy nam, naszym następcom i swemu biskupowi oraz jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?
MC: Nowy prezbiter klęka przed Patriarchą i wkładając złożone ręce w ręce Patriarchy mówi:
K: Przyrzekam cześć i posłuszeństwo Tobie Najjaśniejszy Panie, Twoim następcom i mojemu biskupowi oraz jego następcom, a także to, iż uczynię wszystko, czego wymagać będzie ode mnie posługa prezbitera.
MC: Patriarcha nakłada nowemu prezbiterowi ornat.
B: Przyjmij jarzmo Pańskie, jarzmo bowiem jego słodkie jest, a brzemię Jego lekkie.
K: Amen.
MC: Nowy prezbiter i Ojciec Święty wymieniają pocałunek pokoju. Następnie nowy kapłan odbiera gratulacje. Ceremonia kończy się śpiewem Te Deum.




Umiłowani!

Przedstawiam oficjalne projekty nowych nominacji. Wieczorem postaram się (bądź jutro) dodać benedykcję opata. Jestem przeciwnikiem dodawania wstawek łacińskich. Śmieszne to brzmi - trochę po polsku, trochę po łacinie. Nie jesteśmy w stanie przetłumaczyć wszystkiego na łacinę, więc zostawmy język polski. Naprawdę, nie tradizujmy się za bardzo.


RE: Podkomisja Henryka Newmana - Mikołaj Dreder - 07.07.2019

Nie mam zastrzeżeń, jednakże waham się co do proponowanych łacińskich zwrotów. Z jednej strony jeśli kandydat na diakona bądź kapłana będzie odpowiadał po łacinie to uzyskamy dzięki temu ciekawy klimat. Z drugiej strony - trochę polskiego, trochę łaciny... Na szczęście łaciny jest mało i nie powinno to wyglądać komicznie.


RE: Podkomisja Henryka Newmana - Michelangelo Piccolomini - 07.07.2019

To jest komiczne Eminencjo. Trochę jak Joanna Krupa, która speaks częściowo english a częściowo po polsku.


RE: Podkomisja Henryka Newmana - Wilhelm Orański - 07.07.2019

Jeżeli chcemy już wprowadzać inwestyturę na tym poziomie, to czy jest sens tworzenia rytuału dla diakona? Popatrzmy na naszego Brata Adalbertusa Pronobisa, który 2 lipca został diakonem, a już 4 lipca prezbiterem. Organizacja jednej uroczystości jeszcze dobrze by się nie skończyła, wszystkie gratulacje jeszcze by nie spłynęły, a już należałoby rozpoczynać kolejną.



RE: Podkomisja Henryka Newmana - Mikołaj Dreder - 07.07.2019

(07.07.2019, 15:01:03)Michelangelo Piccolomini napisał(a): To jest komiczne Eminencjo. Trochę jak Joanna Krupa, która speaks częściowo english a częściowo po polsku.

Very trafne, my Brother w kapłaństwie.


RE: Podkomisja Henryka Newmana - Michelangelo Piccolomini - 07.07.2019

Ten zarzut już został podniesiony w trakcie prac komisji. Niemniej nie wszyscy diakoni muszą zostać prezbiterami. Poza tym można wydłużyć okres obowiązkowego diakonatu - jest to w gestii ordynariusza czy - w Rotrii - Rektora ASD bądź Generała Jezuitów.


RE: Podkomisja Henryka Newmana - Mikołaj Dreder - 07.07.2019

(07.07.2019, 15:46:31)Michelangelo Piccolomini napisał(a): Ten zarzut już został podniesiony w trakcie prac komisji. Niemniej nie wszyscy diakoni muszą zostać prezbiterami. Poza tym można wydłużyć okres obowiązkowego diakonatu - jest to w gestii ordynariusza czy - w Rotrii - Rektora ASD bądź Generała Jezuitów.

Miałem to właśnie zaproponować. Zróbmy tak, aby okres diakonatu był okresem "szkolenia". Ale takiego z prawdziwego zdarzenia.


RE: Podkomisja Henryka Newmana - Michelangelo Piccolomini - 07.07.2019

Cytat:
Benedykcja Opata (Gdy dokonuje jej Biskup)


B- Biskup
P- Prezbiter (lub inny biskup)
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii

MC: Do kościoła zakonnego zmierza długa procesja. Prowadzą ją turyfer i kleryk niosący krucyfiks, za którymi idą akolici. Podążają dalej zakonnicy ubrani w szaty liturgiczne, według godności. Na końcu idzie opat-nominat wraz z biskupem, który dziś udzieli mu benedykcji:
P:  Najprzewielebniejszy Ojcze, Zakon N. prosi pokornie, abyś tego wybranego pobłogosławił jako opata.
B: Czy wiecie, że został prawnie nominowany?
P: ile ułomność ludzka mi pozwala, tego zaświadczam.
B:  Pradawny zwyczaj nakazuje nam badać tych, którzy zostali wybrani do rządzenia. W oparciu o ten zwyczaj, pytam Ciebie, Bracie - czy chcesz żyć zgodnie ze swą zakonną regułą i dawać przykład braciom?
K: Chcę.
B: Czy chcesz sumiennie spełniać zadana nałożone przez władze kościelne, gdziekolwiek zostaniesz posłany?
K: Chcę.
B: Czy chcesz strzec klasztoru, rządzić nim mądrze, szacunkiem i miłością otaczać swych Braci?
K: Chcę.
B: Czy chcesz bronić Kościoła Rotryjskiego przed zepsuciem?
K: Chcę.
B: Czy Najwyższemu Kapłanowi oraz Jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?
MC: Nominat klęka przed Biskupem i  mówi:
K: Ja, N, przysięgam Tobie Najprzewielebniejszy Ojcze, że będę wierny Jego Świątobliwości i jego następcom, a urząd swój wykonywał będę z najwyższym poświęceniem, nie opuściwszy go do czasu, kiedy zdejmie mnie z niego Najjaśniejszy Pan. Tak mi dopomóż Bóg.
MC: Po złożeniu przysięgi następuje wręczenie pontyfikaliów.
P:  Podaję biskupowi pastorał pokryty welonem, jak zgodnie z tradycją używa go opat.
B: Umocniony pastorałem, jako laską pasterską, prowadź swe owce chroniąc je od zatracenia i złości wilków, zawsze szukając jednej zagubionej spośród stu.
P:  Podaję biskupowi infułę.
B: Niech Twe oblicze przyozdobione infułą będzie postrachem dla zła, a źródłem światłości dla sprawiedliwych.
K: Fiat!
MC: Opat całuje biskupa w rękę,  zebrani śpiewają Te Deum, ciesząc się z benedykcji nowego opata. Ceremonia dobiega końca.

Benedykcja Opata (Gdy dokonuje jej Patriarcha)


P- Patriarcha
B- Biskup
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii

MC: Do kościoła zakonnego zmierza długa procesja. Prowadzą ją turyfer i kleryk niosący krucyfiks, za którymi idą akolici. Podążają dalej zakonnicy ubrani w szaty liturgiczne, według godności. Na końcu idzie opat-nominat wraz z Ojcem Świętym niesionym w lektyce, który dziś udzieli mu benedykcji:
B:  Najjaśniejszy Panie, Zakon N. prosi pokornie, abyś tego wybranego pobłogosławił jako opata.
P: Czy wiecie, że został prawnie nominowany?
B: ile ułomność ludzka mi pozwala, tego zaświadczam.
P:  Pradawny zwyczaj nakazuje nam badać tych, którzy zostali wybrani do rządzenia. W oparciu o ten zwyczaj, pytam Ciebie, Bracie - czy chcesz żyć zgodnie ze swą zakonną regułą i dawać przykład braciom?
K: Chcę.


P: Czy chcesz sumiennie spełniać zadana nałożone przez władze kościelne, gdziekolwiek zostaniesz posłany?

K: Chcę.

P: Czy chcesz strzec klasztoru, rządzić nim mądrze, szacunkiem i miłością otaczać swych Braci?

K: Chcę.

P: Czy chcesz bronić Kościoła Rotryjskiego przed zepsuciem?
K: Chcę.

P: Czy nam i naszym następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?

MC: Nominat klęka przed Patriarchą i  mówi:

K: Ja, N, przysięgam Tobie Najjaśniejszy Panie, że będę wierny Tobie i Twoim następcom, a urząd swój wykonywał będę z najwyższym poświęceniem, nie opuściwszy go do czasu, kiedy zdejmie mnie z niego Najjaśniejszy Pan. Tak mi dopomóż Bóg.

MC: Po złożeniu przysięgi następuje wręczenie pontyfikaliów.

B:  Podaję Patriarsze pastorał pokryty welonem, jak zgodnie z tradycją używa go opat.

P: Umocniony pastorałem, jako laską pasterską, prowadź swe owce chroniąc je od zatracenia i złości wilków, zawsze szukając jednej zagubionej spośród stu.

B:  Podaję Patriarsze infułę.

P: Niech Twe oblicze przyozdobione infułą będzie postrachem dla zła, a źródłem światłości dla sprawiedliwych.
K: Fiat!
MC: Opat całuje Patriarchę w rękę,  zebrani śpiewają Te Deum, ciesząc się z benedykcji nowego opata. Ceremonia dobiega końca.



Umiłowani!

Z propozycji formularza benedykcji opata usunąłem łacińskie wstawki oraz pytanie o chęć zachowania życia w czystości. Przecież opatem ma zostać prezbiter, a on już to ślubował. Tak samo planuję wyrzucić ten zapis z nominacji biskupiej przy korekcie stosowanego formularza.


RE: Podkomisja Henryka Newmana - Aurelio de Medici y Zep - 07.07.2019

Wasze Eminencje,
Wasze Ekscelencje,
Przewielebni Księża,

jako współautor przedstawionych ceremonii, pragniemy odnieść się do dyskusji Czcigodnych Braci.
Po pierwsze, po namyśle i cennych uwagach Ojców Soborowych, z zwłaszcza słowach, które wygłosił Archbishop Piccolomini, również przychylamy się do likwidacji łaciny z Rytuału Smile Faktycznie byłby to swoisty krupizm i mógłby godzić w powagę uroczystości. Warto jednak zaznaczyć, że w Ceremoniale Kwirynialskim w obrzędach koronacji monarszej mamy liczne makaronizmy. Jeśli chcemy być konsekwentni, należy zrewidować również Ceremoniał. 
Po drugie, jesteśmy wielkim zwolennikiem inwestytury diakońskiej. Ożywi ona życie diecezji zagranicznych, jak również podniesie niewielki niestety prestiż posługi diakona. Abstrahując od omawianej sprawy, uważamy osobiście, że należałoby, na wzór realnego Kościoła, ustalić odgórnie minimalny czas praktyki diakońskiej, od którego dyspensować może jedynie Stolica Apostolska. Tydzień zdaje się odpowiednim czasem na nabycie doświadczenia. Warto również dostrzec potencjalną możliwość zaistnienia diakonatu stałego. 
Po drugie, uważamy, że w Benedykcji Opata nie powinny znaleźć się poniższe słowa:
Cytat: Czy chcesz sumiennie spełniać zadana nałożone przez władze kościelne, gdziekolwiek zostaniesz posłany?



W naszej opinii należy zarezerwować je dla Inwestytury Kapłańskiej, aby uniknąć redundancji, tak jak z przysięgą czystości. Ponadto opat niejako już został posłany, właśnie przyjmowana posługa opata stanowi jego nowe posłannictwo.
Odnośnie do przysięgi czystości, musimy zwrócić uwagę na pewną kwestię. Mianowicie należy zająć się już pisaniem Rytuału Welijskiego. Tam kandydaci do kapłaństwa nie będą przysięgali czystości, bowiem celibat nie leży w tradycji wschodu (mowa oczywiście o klerze diecezjalnym). Natomiast Inwestytura Biskupia w rycie welijskim musi już tę przysięgę zawierać, bowiem biskupa dotyczy obowiązek zachowania czystości. Ale to już temat do omówienia w innej podkomisji.

Jeszcze jedna sprawa, poniekąd nasza samokrytyka. Jako centralne słowa Inwestytury Diakońskiej i Kapłańskiej zaproponowaliśmy następujące formuły


Cytat:Niech Pan odzieje cię szatą zbawienia i suknią wesela.

Cytat:Przyjmij jarzmo Pańskie, jarzmo bowiem jego słodkie jest, a brzemię Jego lekkie.

Są one jednak mocno inspirowane realną starożytną liturgią święceń. W obliczu naszych poprzednich rozmów zdaliśmy sobie sprawę, że niedopuszczalne jest użycie tych słów w celach de facto rozrywkowych. Proponujemy więc następujące zmiany:

Cytat:Pzrzyjmij suknię zbawienia i wesela.
Cytat:Przyjmij jarzmo Pańskie, bowiem jest ono słodkie, a jego ciężar jest rozkoszą.

Oczywiście są to słowa niezwykle podobne, mocno nawiązujące do poprzednich, ale nie pochodzą już bezpośrednio z realnych ksiąg liturgicznych. Proponujemy użycie naszych propozycji, albo opracowanie nowych. 

Ponadto, ostatnia przysięga powinna brzmieć: Chcę z Bożą pomocą, a nie jedynie Chcę.

Tyle naszych uwag. Prosimy Braci o odniesienie się do nich i ustosunkowanie do naszych opinii. Dziękujemy również za aktywny udział w dyskusji.

Z apostolskim błogosławieństwem,
[Obrazek: 2UVzn.png]