Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Stanisław Wieniawa - 09.12.2021
Cytat:
dokonaliśmy rewizji (wzbogacenia) tekstów inwestytur diakonatu i prezbiteratu. Zmieniła się zwłaszcza końcówka, choć i początek jest inny. Porównajcie z obecnie obowiązującymi i oceńcie te zmiany. Teraz będziemy pracować nad inwestyturą biskupią oraz benedykcją opata. Na zakończenie podniesienie do godności arcybiskupa, wręczenie kapelusza kardynalskiego oraz koronacja patriarsza.
Nie zwracajcie uwagi na brak edycji tekstu. Poprawi się to z momentem opublikowania w AAS. Dodatkowo planujemy poprawić Ogólne Wprowadzenie.
Z apostolskim pozdrowieniem,
Leon PP. IV
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Stanisław Wieniawa - 09.12.2021
Cytat:Inwestytura Diakońska (Gdy dokonuje jej Biskup)
B- Biskup
P- Prezbiter
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii
MC: Do kościoła zmierza procesja. Prowadzi ją diakon z dymiącą kadzielnicą, za nim akolici, krucyfiks i duchowieństwo wedle hierarchii – diakoni, prezbiterzy, kanonicy, prałaci i infułaci w ozdobnych strojach chorówych. Podąża też kandydat na diakona ubrany w albę. Na samym końcu idzie biskup ubrany w szaty pontyfikalne. Gdy dochodzą do ołtarza, obecny w liturgii prezbiter zwraca się do kandydata:
P: Niech zbliży się ten, który ma zostać wyniesiony do godności diakona.
MC: Gdy kandydat na diakona podchodzi pod tron biskupa, prezbiter składa głęboki ukłon względem biskupa i prosi go:
P: Najprzewielebniejszy Ojcze, święta Matka Kościół Rotryjski domaga się, abyś tego Brata wyniósł do godności diakona.
B: Czy wiesz, że jest tego godzien?
P: O ile ułomność ludzka mi pozwala, zaświadczam, że jest tego godzien.
B: Aby się upewnić, czy jesteś godzien tego urzędu zadam Ci Synu pytania.
Czy chcesz dobrowolnie i świadomie przyjąć godność diakona?
K: Chcę.
B: Czy chcesz kontynuować naukę, abyś był godnym przyjęcia godności prezbiteratu?
K: Chcę z Bożą pomocą.
B: Czy mi, moim następcom i Najwyższemu Kapłanowi oraz Jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?
K: Przyrzekam.
MC: Biskup nakłada nowemu diakonowi stułę.
B: Przyjmij tę szatę chwalebną z ręki Bożej, wypełniaj Twój urząd i pomnażaj swoją łaskę i wiarę.
K: Amen.
MC: Biskup nakłada nowemu diakonowi dalmatykę.
B: Przyjmij suknię zbawienia i wesela.
K: Amen.
B: Flectamus genua.
P: Levate.
MC: Biskup wyciąga ręce nad nowym diakonem i mówi donośnym głosem:
B: Wysłuchaj, Panie, prośby nasze, i racz pobłogosławić tego sługę, aby zasłużył podobać się Majestatowi Twemu i życiem swoim dawał dobry przykład wiernym. Amen.
MC: Nowy diakon całuje biskupa w pierścień. Ceremonia kończy się śpiewem Te Deum.
Cytat:Inwestytura Diakońska (Gdy dokonuje jej Patriarcha)
P- Patriarcha
B- Biskup
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii
MC: Do kościoła zmierza procesja. Prowadzi ją diakon z dymiącą kadzielnicą, za nim akolici, krucyfiks i duchowieństwo wedle hierarchii – diakoni, prezbiterzy, kanonicy, prałaci i infułaci. Można również dostrzec biskupów, arcybiskupów i kardynałów ubranych w stroje chórowe. Podąża też kandydat na diakona ubrany w albę. Na samym końcu niesiony jest w lektyce Patriarcha, mający na sobie szaty pontyfikalne. Gdy dochodzą do ołtarza, obecny w liturgii prezbiter zwraca się do kandydata:
P: Niech zbliży się ten, który ma zostać wyniesiony do godności diakona.
MC: Gdy kandydat na diakona podchodzi pod tron patriarszy, prezbiter składa głęboki ukłon względem Patriarchy i prosi go:
P: Najjaśniejszy Panie, święta Matka Kościół Rotryjski domaga się, abyś tego Brata wyniósł do godności diakona.
P: Czy wiesz, że jest tego godzien?
B: O ile ułomność ludzka mi pozwala, zaświadczam, że jest tego godzien.
P: Aby się upewnić, czy jesteś godzien tego urzędu zadamy Ci Synu pytania.
Czy chcesz dobrowolnie i świadomie przyjąć godność diakona?
K: Chcę.
P: Czy chcesz kontynuować naukę, abyś był godnym przyjęcia godności prezbiteratu?
K: Chcę z Bożą pomocą.
P: Czy nam, naszym następcom i swemu biskupowi oraz jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?
K: Przyrzekam.
MC: Patriarcha nakłada nowemu diakonowi stułę.
P: Przyjmij tę szatę chwalebną z ręki Bożej, wypełniaj Twój urząd i pomnażaj swoją łaskę i wiarę.
K: Amen.
MC: Patriarcha nakłada nowemu diakonowi dalmatykę.
P: Przyjmij suknię zbawienia i wesela.
K: Amen.
P: Flectamus genua.
B: Levate.
MC: Patriarcha wyciąga ręce nad nowym diakonem i mówi donośnym głosem:
P: Wysłuchaj, Panie, prośby nasze, i racz pobłogosławić tego sługę, aby zasłużył podobać się Majestatowi Twemu i życiem swoim dawał dobry przykład wiernym. Amen.
MC: Nowy diakon całuje Patriarchę w pierścień, kolana i stopy. Ceremonia kończy się śpiewem Te Deum.
Cytat:Inwestytura Kapłańska (Gdy dokonuje jej Biskup)
B- Biskup
P- Prezbiter
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii
MC: Z zakrystii wyrusza procesja prowadzona przez turyfera, za którym podążają akolici i krucyferariusz. Za nimi podąża duchowieństwo wedle hierarchii – diakoni, prezbiterzy, kanonicy, prałaci i infułaci w ozdobnych strojach chórowych. Podąża też diakon, który ma zostać podniesiony do godności prezbitera ubrany w albę i stułę. Na samym końcu idzie biskup ubrany w szaty pontyfikalne. Gdy dochodzą do ołtarza, obecny w liturgii prezbiter zwraca się do diakona:
P: Niech zbliży się ten, który ma zostać wyniesiony do godności prezbitera.
MC: Gdy diakon podchodzi pod tron biskupa, prezbiter składa głęboki ukłon względem biskupa i prosi go:
P: Najprzewielebniejszy Ojcze, święta Matka Kościół Rotryjski domaga się, abyś tego diakona wyniósł do godności prezbitera.
B: Czy wiesz, że jest tego godzien?
P: O ile ułomność ludzka mi pozwala, zaświadczam, że jest tego godzien.
B: Aby się upewnić, czy jesteś godzien tego urzędu zadam Ci Synu pytania.
Czy chcesz dobrowolnie i świadomie przyjąć godność prezbitera?
K: Chcę.
B: Czy chcesz sumiennie spełniać zadana nałożone przez władze kościelne, gdziekolwiek zostaniesz posłany?
K: Chcę.
B: Czy chcesz dobrowolnie wytrwać w świętej czystości, aż do końca swojego żywota?
K: Chcę.
B: Czy chcesz swoim życiem świadczyć o Chrystusie jako wierny sługa Kościoła?
K: Chcę z Bożą pomocą.
B: Czy mi, moim następcom i Najwyższemu Kapłanowi oraz Jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?
MC: Nowy prezbiter klęka przed Biskupem i wkładając złożone ręce w ręce Biskupa mówi:
K: Przyrzekam cześć i posłuszeństwo Tobie Czcigodny Ojcze, twoim następcom i Najwyższemu Kapłanowi oraz, że uczynię wszystko, czego wymagać będzie ode mnie posługa prezbitera.
MC: Biskup krzyżuje stułę na piersiach kandydata.
B: Przyjmij jarzmo Pańskie, bowiem jest ono słodkie, a jego ciężar jest rozkoszą.
K: Amen.
MC: Biskup nakłada ornat na kandydata.
B: Przyjmij szatę kapłańską, która oznacza miłość: mocen jest bowiem Bóg pomnożyć w was miłość i doskonałość w uczynkach.
K: Amen.
B: Flectamus genua.
P: Levate.
MC: Biskup wyciąga ręce nad nowym prezbiterem i mówi donośnym głosem:
B: Wysłuchaj, Panie, prośby nasze, i racz pobłogosławić tego sługę, którego podnosimy do godności prezbitera. Niech powagą obyczajów i nienagannym życiem okaże, że jest starszym wyćwiczonym w karności, której zasady podał św. Paweł Tytusowi i Tymoteuszowi. Niech sprawiedliwość, stałość, miłosierdzie, moc i wszelkie cnoty w nim jaśnieją i ujawniają się w jego uczynkach i słowach. Amen.
MC: Nowy prezbiter i Biskup wymieniają pocałunek pokoju. Następnie nowy kapłan odbiera gratulacje. Ceremonia kończy się śpiewem Te Deum.
Cytat:Inwestytura Kapłańska (Gdy dokonuje jej Patriarcha)
P- Patriarcha
B- Biskup
K- Kandydat
MC- Mistrz Ceremonii
MC: Z zakrystii wyrusza procesja prowadzona przez turyfera, za którym podążają akolici i krucyferariusz. Za nimi podąża duchowieństwo wedle hierarchii – diakoni, prezbiterzy, kanonicy, prałaci i infułaci. Można również dostrzec biskupów, arcybiskupów i kardynałów ubranych w stroje chórowe. Podąża też diakon, który ma zostać podniesiony godności prezbitera ubrany w albę i stułę. Na samym końcu niesiony jest w lektyce Patriarcha, mający na sobie szaty pontyfikalne. Gdy dochodzą do ołtarza, obecny w liturgii prezbiter zwraca się do diakona:
P: Niech zbliży się ten, który ma zostać wyniesiony do godności prezbitera.
MC: Gdy diakon podchodzi pod tron patriarszy, prezbiter składa głęboki ukłon względem Patriarchy i prosi go:
P: Najjaśniejszy Panie, święta Matka Kościół Rotryjski domaga się, abyś tego diakona wyniósł do godności prezbitera.
P: Czy wiesz, że jest tego godzien?
B: O ile ułomność ludzka mi pozwala, zaświadczam, że jest tego godzien.
P: Aby się upewnić, czy jesteś godzien tego urzędu zadamy Ci Synu pytania.
Czy chcesz dobrowolnie i świadomie przyjąć godność prezbitera?
K: Chcę.
P: Czy chcesz sumiennie spełniać zadana nałożone przez władze kościelne, gdziekolwiek zostaniesz posłany?
K: Chcę.
P: Czy chcesz dobrowolnie wytrwać w świętej czystości, aż do końca swojego żywota?
K: Chcę.
P: Czy chcesz swoim życiem świadczyć o Chrystusie jako wierny sługa Kościoła?
K: Chcę z Bożą pomocą.
P: Czy nam, naszym następcom i swemu biskupowi oraz jego następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?
MC: Nowy prezbiter klęka przed Patriarchą i wkładając złożone ręce w ręce Patriarchy mówi:
K: Przyrzekam cześć i posłuszeństwo Tobie Najjaśniejszy Panie, Twoim następcom i mojemu biskupowi oraz jego następcom, a także to, iż uczynię wszystko, czego wymagać będzie ode mnie posługa prezbitera.
MC: Patriarcha krzyżuje stułę na piersiach kandydata.
P: Przyjmij jarzmo Pańskie, bowiem jest ono słodkie, a jego ciężar jest rozkoszą.
K: Amen.
MC: Patriarcha nakłada ornat na kandydata.
P: Przyjmij szatę kapłańską, która oznacza miłość: mocen jest bowiem Bóg pomnożyć w was miłość i doskonałość w uczynkach.
K: Amen.
P: Flectamus genua.
B: Levate.
MC: Patriarcha wyciąga ręce nad nowym prezbiterem i mówi donośnym głosem:
P: Wysłuchaj, Panie, prośby nasze, i racz pobłogosławić tego sługę, którego podnosimy do godności prezbitera. Niech powagą obyczajów i nienagannym życiem okaże, że jest starszym wyćwiczonym w karności, której zasady podał św. Paweł Tytusowi i Tymoteuszowi. Niech sprawiedliwość, stałość, miłosierdzie, moc i wszelkie cnoty w nim jaśnieją i ujawniają się w jego uczynkach i słowach. Amen.
MC: Nowy prezbiter i Ojciec Święty wymieniają pocałunek pokoju. Następnie nowy kapłan odbiera gratulacje. Ceremonia kończy się śpiewem Te Deum.
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Stanisław Wieniawa - 09.12.2021
Kochani, proszę o ocenę projektów.
@Pio Maria de Medici @Aurelio de Medici y Zep @Krzysztof Windsor @Krzysztof Hans @Enrique Sánchez Oviedo @Mikołaj Dreder @"Michał Jerzy Potocki" @Stanisław Dmowski @Michał Franciszek Lisewicz @Fiodor Godunow.
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Aurelio de Medici y Zep - 09.12.2021
Wasza Świątobliwość,
Dostojni Ojcowie Soborowi,
jeśli czas łaskawie pozwoli, niebawem postaram się wypowiedzieć nieco szerzej i bardziej rzeczowo. Dobry los obdarzył mnie chorobą i zwolnieniem lekarskim, więc do końca tego tygodnia roboczego mam tych kilka minut więcej każdego dnia Chciałbym jednak już teraz odnieść się do kilku kwestii, aby być może nadać kierunek tej dyskusji. Przynajmniej jedna z nich jest potencjalnie ważna. Byłem autorem pierwotnych i wciąż obowiązujących tekstów, które oczywiście przeszły później przez ręce i pióra kilku współpracowników. Pamiętam dobrze, że jednym z istotnych dla mnie założeń było wówczas unikanie w formularzu wprost wyrażonych modlitw i bardzo sugestywnych kalek z Mszałów. Chciałem w ten sposób oddać niejako ukłon powadze realnej religii, poprzez nieangażowanie sakralnych gestów w naszą zabawę. Myślę, że proponowana przez Waszą Świątobliwość "modlitwa święceń" jest krokiem za daleko. Wiem, że takie motywy występują w Rotrii i nikt przeciwko temu nie protestuje, ale osobiście wolę ich unikać. Nie uważam tego jednak za żadne świętokradztwo i upierał się nie będę, aby z tego pomysłu rezygnować. Ot, takie mam odczucia i taką przedstawiam sugestię.
Inna sprawa - bardzo podoba mi się wprowadzenie łacińskich fraz do formularza. Na Soborze Welijskim II bardzo mocno tę koncepcję promowałem, a pamiętam skądinąd, że Wasza Świątobliwość był temu wówczas przeciwny. Sądzę jednak, że łacina jak najbardziej zasługuje na swoje miejsce w Rytuale Laterańskim (na razie choćby w formie komend) i uważam wręcz, że powinniśmy pójść krok dalej - zezwolić na celebracje całkowicie po łacinie. Myślę, że mogłyby być stosowane w sytuacjach szczególnych (np. w najważniejsze święta, z udziałem Patriarchy lub znamienitego gościa, na życzenie celebrującego lub zainteresowanego). Byłaby to z pewnością jakaś atrakcja, a zawsze można pod spodem zamieścić tłumaczenie kwestii dla nierozumiejących łaciny. Jeśli nie przeceniam w tym momencie własnych możliwości, mógłbym w wakacje (zapewne z pomocą mądrych Kolegów) spróbować przetłumaczyć choćby część Rytuału Laterańskiego na łacinę. Błędów zapewne nie unikniemy, ale przecież Cantores Lateransis to już nasza tradycja, a nie żaden wstyd. Rotryjska odmiana języka łacińskiego to dobre wytłumaczenie 
Mam jeszcze dwie techniczne uwagi. Po pierwsze, proponuję wprowadzenie możliwości rezygnacji z kwestii "Czy chcesz kontynuować naukę, abyś był godnym przyjęcia godności prezbiteratu?" podczas inwestytury diakona stałego. Taka deklaracja jest wówczas bardzo nienaturalna, nieszczera i po prostu nie na miejscu. Ten sobór to dobra okazja, żeby omówiony defekt Rytuału zażegnać.
Druga sprawa - proponuję, żeby Patriarcha mówił podczas inwestytury w pluralis maiestatis. Na żywo mówią tak nawet biskupi, a u nas Patriarcha, który niemal zawsze mówi o sobie w liczbie mnogiej, stosuje singularis w najbardziej formalnej, bo przecież rozpisanej co do słowa ceremonii. W czasie koronacji Patriarcha używa pluralis, więc byłoby to też zachowanie pewnej konsekwencji.
To chyba wszystkie moje uwagi na ten moment. Będę wdzięczny za ich krytykę i ustosunkowanie się.
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Stanisław Wieniawa - 09.12.2021
To nie jest modlitwa święceń. Samej formuły święceń nie zawarliśmy. Wydaje nam się, że modlitwa jest na tyle ogólna, że nie narusza niczyich uczuć. Proszę zobaczyć zresztą rytuał welijski. Tam odniesień do Boga jest więcej, a Wasza Eminencja jako Patriarcha zaakceptował taką treść. Proszę:
Cytat:L: Z wyboru i decyzji Jego Świątobliwości N., Patriarchy Rotrii.
Boska łaska, zawsze chorych uzdrawiająca i cierpiących niedostatek uzupełniająca, przez nasze ręce okazuje umiłowanego przez Boga kapłana/archimandrytę N., biskupem zbawionego przez Boga miasta N., pomódlmy się przeto za niego, aby zstąpiła nań łaska Najświętszego Ducha."
C: Święci męczennicy, mężnie walczący i ukoronowani, módlcie się do
Pana, aby zmiłował się nad naszymi duszami.
Chwała Tobie, Chryste Boże, Apostołów chwało, radości męczenników,
którzy głosili Trójcę jednoistotną.
Wesel się, Izajaszu, oto Dziewica poczęła i zrodziła Syna Emanuela, Boga i człowieka, a Wschód imię Jego, którego wielbiąc Dziewicę wywyższamy.
P: Panie niebios i ziemi, który święty Twój Kościół założyłeś w niewypowiedzianej mądrości i na obraz anielskiej posługi na niebiosach ustanowiłeś na ziemi kapłaństwo, Ty, wielce łaskawy Władyko, przyjmij teraz nasze modlitwy, nie dlatego, że jesteśmy godni prosić o wielkie dary, ale niech okaże wyższość Twojej łaskawości, nie przestałeś bowiem wielorako okazywać dobrodziejstwa rodzajowi ludzkiemu. Dałeś nam fundament dobrodziejstw w przyjściu w ciele Jednorodzonego Twego Syna, który pojawił się na ziemi i zajaśniał będącym w ciemności Światłością zbawienia, złożył siebie za nas w ofierze, stał się oczyszczeniem dla całego świata, uczynił nas wspólnikami swego zmartwychwstania, i wstąpił na niebiosa, przyoblekł swoich uczniów i apostołów, jak obiecał, mocą z wysoka, którą jest Duch Święty, godny pokłonu i wszechmocny, który ma początek w Tobie, Bogu i Ojcu, aby byli silni w dziele i słowie, i przekazali chrzest usynowienia. Zbudowano świątynie, umocniono ołtarze, ustanowiono zasady i prawa kapłaństwa, które my grzeszni przestrzegając jako tradycji, przypadamy do Ciebie, wiecznego Boga, i modlimy się do Ciebie, łaskawy: Tę świątynię, zbudowaną ku oddawaniu Tobie chwały, napełnij Twoją Boską sławą i w niej podźwignięty święty ołtarz okaż świętym, abyśmy stojąc przed nim jak przed budzącym bojaźń ołtarzem Twego królestwa, aby bez obawy osądzenia służyć Tobie, zanosząc modlitwy za nas i za cały lud, i składać bezkrwawą ofiarę Twojej łaskawości za odpuszczenie grzechów, ku kierowaniu życiem, ku poprawie swego życia, ku spełnieniu wszelkiej sprawiedliwości. Albowiem błogosławione jest najświętsze imię, Ojca i Syna, i Świętego Ducha, teraz i zawsze, i na wieki wieków.
Co do pluralis maiestaticus - uwzględnimy te uwagi. 
Będziemy silnie bronić naszych zmian, które zaprezentowaliśmy.
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Miguel de Catalan - 09.12.2021
Wstępnie jestem za, jednak konkretniej przyjrzę się zmianom w weekend kiedy na spokojnie usiądę i nieco porównam projekt z aktualnym rytuałem.
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Krzysztof Windsor - 09.12.2021
Moim zdaniem jest to dobrze odnowione nie zaburza to całości, a dodaje fajne elementy - szczególnie łacina.
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Stanisław Wieniawa - 09.12.2021
Taka jest nasza intencja. Do każdej inwestytury dodamy elementy łacińskie. W koronacji patriarszej pojawi się słynne "sic transit gloria mundi".
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Aurelio de Medici y Zep - 09.12.2021
A co Wasza Świątobliwość sądzi o mojej propozycji celebracji ad libitum w całości po łacinie? Oczywiście to ewentualność na przyszłość, bo wymaga dużo pracy
RE: Inwestytura diakonatu i prezbiteratu - Stanisław Wieniawa - 09.12.2021
Pomysł dobry, ale my nie znamy aż tak łaciny. Nie pomożemy w tłumaczeniu. Szkoda, że Eminencja Sieniawski jest na emeryturze.
|