Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Odnowa Uniwersytetu Rotryjskiego
#1
Wasza Świątobliwość,
Wasze Eminencje,
Wasze Ekscelencje,
Czcigodni Księża,
Drodzy Studenci!


Jako Rektor UR chciałbym zaprosić do debaty dotyczącej przyszłości naszej Alma Mater, która z dniem dzisiejszym zerwała wszelkie relacje ze szkodnikami gnieżdżącymi się w Lidze Bluszczowej, czyli organizacji podporządkowanej tzw. "wykształciuchom", którym daleko do miana inteligencji. W związku z tym, że stery Uniwersytetu dzierżył przez dłuższy czas apostata Piccolomini - pozostający pod ogromnym wpływem bialeńskich "elit" - tamtejsze szkodliwe idee, sposoby zarządzania czy uprawiania nauki wsiąknęły w nasze struktury, stąd konieczność dokonania dogłębnej odnowy naszej ukochanej Alma Mater w duchu zasady ratio fide illuminata (rozumu oświeconego wiarą).

Oto moje propozycje ad hoc:
1) znacząca redukcja biurokracji poprzez rewizję Statutu;
2) zmiana modelu kształcenia na tutorski - każdy student będzie posiadał swojego opiekuna, który na podstawie rozmów, napisanych prac, etc. miałby wystawiać notę końcową;
3) przeorganizowanie UR - zamiast dziwnych wydziałów, które nie przystają do klimatu Państwa Kościelnego zostałyby powołane: Wydział Teologiczny, Wydział Obojga Praw, Wydział Historyczny;
4) nawiązanie do realnych stopni w tzw. systemie rzymskim: bakalaureatu, licencjatu kanonicznego, doktoratu.
Odpowiedz

#2
Eminencjo,

Wraz z rozpoczętą odnową Uniwersytetu Rotryjskiego pragniemy pod rozwagę przedłożyć zmiany techniczne - marketingowe - odnośnie naszej Alma Mater. Chcąc podkreślić jego prymat oraz wielowiekowe tradycje w kształceniu najznamienitszych teologów, prawników i historyków Mikroświata, którzy swą wiedzą przynoszą chlubę Kościołowi Rotryjskiemu, proponujemy zmianę nazwy uczelni na Patriarszy Uniwersytet Kolegium Rotryjskiego, opierając te nazwę na tradycyjnej nazwie XIX-wiecznego Papieskiego Kolegium Uniwersytetu Gregoriańskiego. W ten sposób zaakcentujemy reformę klimatyczną również na płaszczyźnie edukacji. Nie mamy również zastrzeżeń w sprawie proponowanej struktury uczelni a proponowane trzy wydziały, najlepiej wpisują się w misję Uniwersytetu Rotryjskiego.
(-) Mikołaj kardynał Dreder
Kardynał biskup Ostii


[Obrazek: 14101934_nicolodreder2.png?w=1100]
Odpowiedz

#3
Przedstawiam Państwu projekt odnowionego Statutu UR. Zapraszam do dyskusji nad projektem.

Rozdział I - Postanowienia ogólne

§ 1
Uniwersytet Rotryjski, zwany dalej Uniwersytetem jest powołany do kształcenia i wychowywania oraz prowadzenia badań naukowych w duchu chrześcijańskim. Swoją działalnością i osobistym przykładem członków Uniwersytet - jako uczelnia kościelna - kształci studentów oraz kadrę naukową na chwałę Boga i Kościoła, przygotowuje do rozwiązywania zadań, jakie stwarza świat, a także uczestniczy w procesie rozwoju nauki, sztuki i innych dziedzin kultury.

§ 2
Uniwersytet opiera swoje działania na niniejszym Statucie, aktach prawa wewnętrznego wydanych na jego podstawie oraz aktach prawa powszechnie obowiązującego.

§ 3
Nadzór nad Uniwersytetem sprawuje Jego Świątobliwość Patriarcha Rotrii jako Wielki Kanclerz.

§ 4
1. Siedzibą Uniwersytetu jest Apostolskie Miasto Rotria.
2. Uniwersytet posiada zwój herb, którego wzór określony jest w załączniku.
3. Motto Uniwersytetu stanowi łacińska maksyma Ratio fide illuminata.
4. Uniwersytet posiada swoje święto patronalne dnia 8 czerwca, kiedy Kościół czci Matkę Bożą - Stolicę Mądrości.
5. W poszanowaniu własnej tradycji Uniwersytet zachowuje i rozwija zwyczaje akademickie.

§ 5
1. Rektor, prorektorzy oraz dziekani są uprawnieni do noszenia tóg akademickich z gronostajowym futrem – władze rektorskie czerwonych, władze dziekańskie w kolorach odpowiadających barwom ich wydziałów, które określi Rektor w drodze zarządzenia.
2. Wszyscy pracownicy są uprawnieni do noszenia czarnych tóg akademickich.


Rozdział II - Władze Uniwersytetu

§ 6
Organami Uniwersytetu są Rektor i Senat.

§ 7
1. Uniwersytet kieruje Rektor powoływany przez Jego Świątobliwość Patriarchę Rotrii na nieokreśloną kadencję.
2. Rektorowi przysługuje tytuł Jego Magnificencji.
3. Rektorem może zostać samodzielny pracownik naukowy.
4. Rektor kieruje pracą Uniwersytetu i reprezentuje go na zewnątrz. W tym zakresie podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Uniwersytetu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez Statut do kompetencji innych organów Uniwersytetu, a w szczególności:
a) sprawuje nadzór nad działalnością dydaktyczną i badawczą Uniwersytetu;
b) jest przełożonym pracowników oraz żaków;
c) sprawuje nadzór nad administracją Uniwersytetu;
d) zawiera umowy o współpracy z innymi podmiotami;
e) dba o przestrzeganie prawa oraz zapewnienie bezpieczeństwa na terenie;
f) przewodniczy Senatowi;
g) składa Senatowi sprawowanie z działalności.
5. Na czas swojej nieobecności Rektor powierza kierowanie działalnością Uniwersytetu i reprezentowanie go na zewnątrz wyznaczonemu prorektorowi, udzielając mu stosownego pisemnego pełnomocnictwa. 

§ 8
Rektor ma ponadto prawo do:
a) powołania i odwołania dziekanów oraz kierowników katedr;
b) powołania i zniesienia jednostek naukowych;
c) przyjęcia w poczet studentów;
d) skreślenia z listy studentów.

§ 9
1. Rektor określa w drodze pisemnych pełnomocnictw i aktów wewnętrznych zakres obowiązków i uprawnień prorektorów w zakresie prowadzenia spraw uczelni.
2. Prorektorem może zostać samodzielny pracownik naukowy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach może nim być również pracownik niesamodzielny.

§ 10
Rektor wydaje zarządzenia jako akty wykonawcze oraz decyzje w sprawach indywidualnych.

§ 11
Senat Uniwersytetu jest jednostką doradczą Rektora.

§ 12
W skład Senatu wchodzą:
a) Rektor;
b) prorektorzy;
c) samodzielni pracownicy naukowi;
d) przedstawiciel Jego Świątobliwości Patriarchy Rotrii.

§ 13
1. Senat ma prawo do:
a) tworzenia nowych jednostek naukowych;
b) wyrażania opinii w imieniu społeczności akademickiej oraz opinii w sprawach przedłożonych przez Rektora.
2. Senat:
a) w razie potrzeby dokonuje oceny działalności Uniwersytetu i zatwierdza sprawozdań z jego działalności przygotowane przez Rektora;
b) dba o wysoki poziom etyczny pracowników, doktorantów i studentów oraz wypowiada się w sprawach etyki zawodowej;
c) pełni funkcję sądu dyscyplinarnego w stosunku do pracowników, studentów i doktorantów;
d) wnioskuje do Jego Świątobliwości Patriarchy Rotrii o nadanie lub odebranie tytułu honorowego Doctora Honoris Causa.

§ 14
Posiedzenia Senatu zwołuje Rektor w miarę potrzeb.

§ 15
1. Senat wydaje uchwały jako akty wykonawcze.
2. Senat podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.


Rozdział III - Jednostki naukowe i pracownicy naukowi

§ 16
1. Poprzez jednostkę naukową rozumie się każdą komórkę organizacyjną wchodzącą w skład Uniwersytetu.
2. Jednostki naukowe powołuje i znosi Rektor lub Senat.

§ 17
Obowiązującymi na Uniwersytecie jednostkami naukowymi są katedry i wydziały.

§ 18
1. Poprzez katedrę rozumie się niesamodzielną jednostkę naukową, w której pracuje co najmniej jeden pracownik naukowy.
2. Katedra prowadzi kształcenie studentów oraz badania naukowe wewnątrz i pod kierownictwem jednostki naukowej wyższego szczebla.
3. Na czele katedry stoi kierownik powoływany i odwoływany przez Rektora.

§ 19
1. Poprzez wydział rozumie się samodzielną jednostkę naukową, której pracuje co najmniej dwóch pracowników naukowych.
2. Na czele wydziału stoi dziekan powoływany i odwoływany przez Rektora.
3. Wydział organizuje i koordynuje kształcenie studentów oraz kadry naukowej i dydaktycznej, a także badania naukowe.
4. Dziekan określa wymagania edukacyjne oraz przebieg studiów na kierunkach dostępnych na danym wydziale.

§ 20
Wyróżnia się następujące stanowiska, na których może zostać zatrudniony przez Rektora pracownik naukowy w Uniwersytetu:
a) asystentem jest niesamodzielny pracownik naukowy posiadający stopień licencjusza netowego. Zajmuje się wyłącznie dalszym zdobywaniem wiedzy, przygotowywaniem wykładów oraz pomocą adiunktom i profesorom. W szczególnych przypadkach kierownik jednostki naukowej, w której wykładowca jest zatrudniony bądź Rektor, może upoważnić go do objęcia opieki nad studentem.
b) adiunktem jest samodzielny pracownik naukowy posiadający stopień naukowy doktora netowego. Zajmuje się przygotowywaniem wykładów, prowadzeniem badań naukowych oraz pełni rolę promotora dla studentów.
c) profesorem uczelni jest samodzielny pracownik naukowy legitymujący się stopniem naukowym doktora netowego i posiadający znaczny dorobek naukowy lub dydaktyczny. Zajmuje się przygotowywaniem wykładów, prowadzeniem badań naukowych oraz pełni rolę promotora dla studentów i doktorantów.
d) wykładowcą jest niesamodzielny pracownik naukowy, który nie posiada żadnego stopnia lub posiada stopień bakałarza netowego. W wyjątkowych wypadkach zajmuje się przygotowywaniem wykładów, prowadzeniem zajęć oraz pełni rolę pomocniczą w stosunku do pozostałych pracowników uczelni. W szczególnych przypadkach kierownik jednostki naukowej, w której wykładowca jest zatrudniony bądź Rektor, może upoważnić go do objęcia opieki nad studentem.


Rozdział IV - Organizacja studiów

§ 21
1. Studentem i pracownikiem Uniwersytetu może zostać każdy mikronauta, który szanuje chrześcijański charakter uczelni.
2. Wniosek dotyczący rozpoczęcia studiów musi zostać złożony w Rektoracie oraz przyjęty przez Rektora lub prorektora.

§ 22
Uniwersytet kształci w zakresie studiów:
a) ad baccalaureatum (do uzyskania stopnia bakałarza netowego);
b) ad licentiam (do uzyskania stopnia licencjusza netowego);
c) ad doctoratum (do uzyskania stopnia doktora netowego).

§ 23
Rektor po zasięgnięciu opinii dwóch samodzielnych pracowników naukowych może wydać zgodę na nostryfikację stopnia uzyskanego poza Uniwersytetem Rotryjskim.

§ 24
Najwyższą godnością nadawaną przez Jego Świątobliwość Patriarchę Rotrii na wniosek Senatu Uniwersytetu jest tytuł honorowy Doctora Honoris Causa przyznawany dla osób o nieposzlakowanej moralności, które szczególnie zasłużyły się nauce, kulturze i życiu społecznemu.


Rozdział V - Postanowienia końcowe

§ 25
Statut wchodzi w życie z momentem promulgowania go przez Jego Świątobliwość Patriarchę Rotrii.

§ 26
Traci moc Statut Uniwersytetu Rotryjskiego z dnia XXX.
Odpowiedz

#4
Świetny projekt Wink
Odpowiedz

#5
Dziękuję za dobre słowo Smile
Odpowiedz

#6
fajne
Odpowiedz

#7
Przychylając się do przedmówcy - również nie mamy zastrzeżeń. Bardzo dobry projekt.
(-) Mikołaj kardynał Dreder
Kardynał biskup Ostii


[Obrazek: 14101934_nicolodreder2.png?w=1100]
Odpowiedz

#8
Także uważam, że to dobry projekt.
† PIO DE MEDICI
[Obrazek: 7920e885f2f0e.png]
Odpowiedz

#9
Z pewnością jest to propozycja dość odważna, innowacyjna, w sposób znaczący zmieniająca UR. Miejmy nadzieję, że przyniesie ona wzrost nauki rotryjskiej.
[Obrazek: 5tcreVe.png]
Odpowiedz

#10
Szanowni Państwo,
w związku z wprowadzeniem nowego systemu stopni naukowych (wzorowanego na rzymskim systemie stopni, który od wieków funkcjonuje w Kościele katolickim - bakałarz, licencjusz, doktor), a także na podstawie zarządzenia Rektora (08/2020) informuję, że absolwenci wymienieni w par. 2 mogą posługiwać się stopniami, które zostały wypisane na ich dyplomach ukończenia studiów, ale równie dobrze mają możliwość używania stopni, które zostały wskazane za równoważne w powyższym zarządzeniu.

Np. Jego Eminencja Aurelio de Medici y Zep uzyskał stopień magistra teologii, jednakże w zarządzeniu stopień ten został uznany za równoważny ze stopniem licencjusza net. teologii - zatem absolwent może wybrać, którą nazwę będzie używał.

W razie pytań lub wątpliwości pozostaję do dyspozycji Studentów oraz Pracowników.
[-] 2 użytkowników lubi ten post.
  • Mikołaj Dreder, Taddeo Piccolomini
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2025 Polski Support MyBB
Silnik forum MyBB, © 2002-2025 Melroy van den Berg.