Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SENAT X-V-MMXVII
#1
[Obrazek: ur.png]

UNIVERSITAS
ROTRIANA

Apostolicae Sedes Rotriana


W obrębie kampusu uniwersyteckiego, mimo późno-wieczornej pory, rozpoczęła się nie lada wrzawa. Na dziś powiem Jego Magnificencja Rektor wyznaczył pierwsze posiedzenie Senatu Uniwersytetu Rotryjskiego, który stanowi kolegialny organ doradczy Rektora i który w swej mądrości radzić będzie nad sprawami bieżącymi Alma Mater. Zarówno żacy, jak i pracownicy naukowi kierowali się w kierunku sali senackiej. Jest to największa sala kampusu, w której odbywają się najważniejsze uroczystości akademickie. Na ścianach znajdowały się portrety wszystkich dotychczasowych rektorów, na środku zaś auli ustawiony był ogromny stół w kształcie podkowy, za którym znajdowały się miejsca z imiennie wyrytymi tabliczkami członków Senatu, a także dwa miejsca specjalne - tron przynależny każdoczesnemu Rektorowi UR oraz tron dostawiany na uroczystości, w których udział bierze Patriarcha Rotrii. W pewnym momencie - do auli wmaszerowały oddziały Gwardii Apostolskiej, członkowie Dworu Patriarszego oraz najbliżsi współpracownicy Ojca Świętego. Był to jednocześnie znak, na który wszyscy zgromadzeni powstali z miejsc, a do sali senackiej wszedł Jego Świątobliwość Bonifacy I, błogosławiąc zebranym i udają się na podniesienie z przygotowanym tronem. Następnie, ustawiony na balkonach auli chór akademicki rozpoczął odśpiewanie uroczystego Gaudeamus, symbolizującego wejście orszaku rektorskiego. 


Orszak rozpoczęły poczty szandarowe, wnosząc najpierw sztandar Uniwersytetu, następnie sztandar patriarszy i rektorski. Tuż za nimi podążali członkowie Senatu - asystenci w odświętnych strojach, doktorzy w togach symbolizujących barwy wydziałów, profesorowie w togach z biretami, dziekani wydziałów z mucetami w odpowiednio dobranej barwie, a na końcu dr hab. Ksawery van Berden, odziany w bordowy biret, togę z gronostajową mucetą, łańcuchem i berłem rektorskim. Członkowie zgromadzenia zajmują dedykowane im miejsca, z Rektor kolei zajmuje miejsce przy mównicy przed tronem rektorskim i rozpoczyna obrady:


Wasza Świątobliwość,
Wasze Eminencje i Ekscelencje,
Braci Akademicka!

Witamy Was w murach Uniwersytetu Rotryjskiego. Cieszę się, że przyszłość Alma Mater nie jest obojętna dla nikogo, kto stawia się na naszym dzisiejszym spotkaniu, na którym omawiać będziemy bieżącą działalność i przyszłość Uniwersytetu. Zaszczytem jest dla mnie możliwość osobistego obradowania z tak zacnym Gremium, jednocześnie sprawując godność rektorską i wykładowczą. Mam nadzieję, że niniejsze obrady owocować będą wyłącznie w owoce dobrej dyskusji akademickiej, a ich wykorzystanie przyczyny się do usprawnienia rozwoju nauki i kształcenie w Stolicy Apostolskiej.


Jednocześnie zważając na formalny przebieg niniejszego spotkania, najpierw rozpoczniemy od wniosków członków Senatu dotyczących przebiegu obrad lub dokumentów, które mają być omawiane, a w dalszej kolejności przejdziemy do dyskusji nad proponowanymi zmianami. Przypomnieć należy, że o ile każdy może wziąć udział w dyskusji po uzyskaniu zgody przewodniczącego obrad, o tyle do udziału w głosowaniu uprawnieni są wyłącznie członkowie Senatu Uniwersytetu Rotryjskiego, zaś uchwały przyjmuje się ustaloną przed głosowaniem większością głosów, a w życie wchodzą po podpisaniu i ogłoszeniu przez Rektora. Ze względu na obowiązującą autonomię prawną i jurysdykcyjną kampusu uniwersyteckiego, w związku z obecnością Ojca Świętego - w trakcie trwania posiedzenia Senatu władze rektorskie wyraziły zgodę na czuwanie nad bezpieczeństwem przez Gwardię Apostolską.


Proszę o zabranie głosu Ekscelencję Paolo della Chiesę, pierwotnego wnioskodawcę.
/-/ prof. dr hab. net. Ksawery kardynał van Berden
Świętego Kościoła Rotryjskiego Kardynał Senior

#2
Wasza Świątobliwość!
Wasza Magnificencjo!
Czcigodni Doktorzy i Magistrowie netowi!


Zgodnie z zapowiedzią przedstawiam swoje propozycje zmian w Statucie.

Zmiany są niewielkie - usunięte zostanie stanowisko adiunkta, a wprowadzone na jego miejsce profesora nadzwyczajnego. Dotychczasowe stanowisko profesora zostaje przekształcone w profesora zwyczajnego. Nazwy te są bardziej klimatyczne i zachęcające do pracy naukowej.

Ponadto dodane zostaną tytuły i stopień w zakresie nauki historii, bowiem pragnę, aby nauka ta (nauczycielka życia) zagościła na naszej Alma Mater. 

Dodatkowo uchwała nadaje Waszej Magnificencji tytuł naukowy profesora net., ażeby nie było konieczności posługiwania się nieistniejącym już obecnie w naszym systemie prawnym stopniem naukowym doktora habilitowanego net. Zgodnie z wymogami naszego systemu prawa, tytuł naukowy nadaje Biskup Rotrii. Dlatego w tym przypadku brak sprzeciwu z jego strony uznany jest jako zgoda na uzyskanie tego zaszczytu.


Cytat:
Uchwała Senatu Uniwersytetu Rotryjskiego
z .............
w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Rotryjskiego

Art. 1. 
Poniższe przepisy Statutu Uniwersytetu Rotryjskiego zyskują brzmienie:


Cytat:Art. 12.
1. W skład Senatu wchodzą:
a) Patriarcha Rotrii lub wyznaczony przezeń legat;
b) Rektor;
c) Prorektorzy;
d) profesorowie;
e) po jednym przedstawicielu pracowników naukowych zatrudnionych na stanowisku asystenta, docenta i profesora nadzwyczajnego.
2. Skład Senatu ustala Rektor przed każdorazowym zwołaniem posiedzenia.



Cytat:Art. 19.
1. Poprzez Katedrę rozumie się niesamodzielną jednostkę naukową, na której wykłada i którą prowadzi pracownik naukowy zatrudniony co najmniej na stanowisku docenta lub profesora nadzwyczajnego.
2. Katedra prowadzi kształcenie studentów oraz badania naukowe wewnątrz i pod kierownictwem jednostki naukowej wyższego szczebla.
3. Na czele Katedry stoi kierownik powoływany i odwoływany przez Rektora.




Cytat:Art. 20.
1. Poprzez Instytut rozumie się samodzielną jednostkę naukową, na której wykłada i którą prowadzi pracownik naukowy zatrudniony co najmniej na stanowisku docenta lub profesora nadzwyczajnego.
2. Na czele Instytutu stoi dyrektor powoływany i odwoływany przez Rektora.
3. Instytut organizuje i koordynuje kształcenie studentów oraz kadry naukowej i dydaktycznej, a także badania naukowe.
4. Dyrektor ma prawo wydawać postanowienia jako akty wykonawcze.
5. Dyrektor określa wymagania edukacyjne oraz przebieg studiów na kierunkach dostępnych w danym Instytucie.




Cytat:Art. 21.
1. Poprzez Wydział rozumie się samodzielną jednostkę naukową w skład której wchodzą co najmniej dwa Instytuty lub jednostki naukowe niesamodzielne, na której wykłada i którą prowadzi pracownik naukowy zatrudniony na stanowisku profesora zwyczajnego.
2. Na czele Wydziału stoi dziekan powoływany i odwoływany przez Rektora.
3. Wydział organizuje i koordynuje kształcenie studentów oraz kadry naukowej i dydaktycznej, a także badania naukowe.
4. Dziekan ma prawo wydawać postanowienia jako akty wykonawcze.
5. Dziekan określa wymagania edukacyjne oraz przebieg studiów na kierunkach dostępnych na danym wydziale.



Cytat:Art. 22.
1. Studentem i pracownikiem Uniwersytetu może zostać każdy.
2. Wniosek dotyczący rozpoczęcia studiów musi zostać złożony w Rektoracie, a następnie podlega rozpatrzeniu przez Rektora.
3. Szczegółowe wymagania edukacyjne, przebieg studiów oraz systemy egzaminowania określą dziekani poszczególnych wydziałów, dyrektorzy poszczególnych instytutów oraz kierownicy katedr w drodze postanowień.
4. Na poszczególnych wydziałach, instytutach i katedrach swoje prace mogą prezentować wszyscy zainteresowani niezależnie od tego czy są studentami lub pracownikami Uniwersytetu. Nad tymi badaniami może być prowadzona akademicka debata, a ich wyniki stanowić podstawę do nadania tytułu lub stopnia.


Cytat:Art. 23.
1. Uniwersytet prowadzi studia bakalaureatu, magisterskie, licencjackie i doktorskie.
a) Studia bakalaureatu kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego internetowego bakałarza (bkl. net.)
b) Studia magisterskie kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego internetowego magistra (mgr net.)
c) Studia licencjackie kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego internetowego licencjata (mgr lic. net.)
d) Studia doktorskie kończą się uzyskaniem stopnia naukowego internetowego doktora (dr net.)
2. Dla tytułów zawodowych i stopni naukowych, zamiennie stosuje się transkrypcję łacińską:
a) Studia bakalaureatu kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego sacrae* [theologiae*/legis/historiae] baccalaureatus (S.T.B./L.B./H.B.)
b) Studia magisterskie kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego sacrae* [theologiae*/legis/historiae] magister (S.T.M./L.M./H.M.)
c) Studia licencjackie kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego sacrae* [theologiae*/legis/historiae] licenciatus (S.T.L./L.L./H.L)
d) Studia doktorskie kończą się uzyskaniem stopnia naukowego sacrae* [theologiae*/legis/historiae] doctor (S.T.D./L.D./H.D.)
3. Tytuły zawodowe oprócz Rektora może nadać również dziekan wydziału, dyrektor instytutu lub kierownik katedry.
4. Patriarcha Rotrii może z własnej inicjatywy lub na wniosek Rektora w drodze dekretu nadać doktorowi, posiadającemu bogaty dorobek naukowy - tytuł naukowy profesora.

Cytat:Art. 24.
1. Wyróżnia się następujące stanowiska, na które powołuje i z których odwołuje Rektor:
a) Asystentem może być osoba posiadająca tytuł zawodowy bakałarza, magistra lub licencjata. Zajmuje się wyłącznie dalszym zdobywaniem wiedzy, przygotowywaniem wykładów oraz świadczeniem pomocy adiunktom i profesorom.
b) Profesorem nadzwyczajnym (professor extraordinarius) jest osoba zatrudniona na uczelni, posiadająca stopień naukowy doktora, która prowadzi działalność naukowo-dydaktyczną. Zajmuje się przygotowywaniem i głoszeniem wykładów, prowadzeniem badań naukowych oraz pełni rolę promotora dla tytułów zawodowych.
c) Docentem jest osoba zatrudniona na uczelni, legitymująca się stopniem naukowym doktora. Nie prowadzi dalszych badań naukowych, lecz może pełnić funkcje dydaktyczne w roli promotora dla tytułów zawodowych.
d) Profesorem zwyczajnym (professor ordinarius) jest osoba legitymująca się tytułem naukowym profesora oraz posiadająca bogaty dorobek naukowy. Zajmuje się przygotowywaniem wykładów, prowadzeniem badań naukowych i sympozjów oraz pełni rolę promotora we wszystkich postępowaniach o nadanie tytułu zawodowego lub stopnia naukowego. Do nauczyciela akademickiego z tytułem naukowym profesora stosuje się art. 23 ust. 3 niniejszego Statutu.
2. Pracownik naukowy posiadający tytuł naukowy profesora nie może zostać relegowany z Uniwersytetu inaczej, niż za zgodą Senatu, chyba że wynika to z prawomocnego orzeczenia sądu.
a) Relegowanie z Uniwersytetu oznacza pozbawienie możliwości prowadzenia wszelkich czynności związanych z pracą akademicką, w szczególności wymienionych w ust. 1d.
b) Relegowany pracownik naukowy z tytułem profesora, mimo utraty uprawnień merytorycznych, zachowuje tytuł naukowy, który pozostaje niezbywalny.

Art. 2.
Naukowcy legitymujący się uzyskanym dawniej stopniem naukowym doktora habilitowanego net. uzyskują tytuł naukowy profesora net., chyba że Patriarcha Rotrii wyrazi sprzeciw. Brak sprzeciwu ze strony Biskupa Rotrii niesie ze sobą skutki takie jak dekret z art. 23 ust. 3 Statutu.

Art. 3.
Niniejsza uchwała wchodzi w życie z chwilą podpisania przez Rektora i momentem jego zatwierdzenia przez Patriarchę Rotrii.

Poza zmianami w Statucie wnoszę o utworzenie Zakładu Historii Rotrii, na którym jako asystent mógłbym dalej prowadzić badania. Jako pracę do uzyskania tytułu bakalaureatu z historii mógłbym przedstawić Traktat. Jest on niedokończony, ale wydaje mi się, że poziom dokonanych badań wystarcza na zdobycie pierwszego tytułu. Kolejnymi pracami zdobywałbym dalsze i z chwilą uzyskania stopnia doktora net. historii zakład można byłoby przekształcić w katedrę bądź instytut, gdzie wykładałbym jako profesor nadzwyczajny. Pragnę pozostać zatrudniony również na Wydziale Prawa, ale w zmienionej formie - po zmianie Statutu jako profesor nadzwyczajny, czyli aktywny pracownik naukowy, a nie tylko dydaktyczny.

Trzecia propozycja to chęć przeniesienia na UR starych wykładów z czasów I i II PKR oraz Wielkiej Schizmy Październikowej. Znajdują się one w Muzeum Imperium Skarlandu. Zyskamy wtedy bazę do nauczania. Niektóre z nich wymagają pewnie korekty.

Warto zastanowić się nad spisaniem wymagań w jednostkach na łagodniejsze.

Powinniśmy również otworzyć się na współpracę zagraniczną np. wzajemne międzynarodowe sympozja, wykłady gościnne. 

Dziękuję.

doc. dr net. Paolo biskup della Chiesa OSSPE

#3
Otwieram dyskusję nad projektem Smile
/-/ prof. dr hab. net. Ksawery kardynał van Berden
Świętego Kościoła Rotryjskiego Kardynał Senior

#4
Wasza Magnificencjo,
Wasze Eminencje i Ekscelencje,

pragniemy podziękować za przedstawiony przez Ekscelencję della Chiesa projekt zmian. Uważamy, iż jest on kosmetyczny i może jedynie fragmentarycznie odpowiadać na potrzebę zmian. Otóż Uniwersytet Rotryjski widzimy jako instytucję otwartą dla szerokiego grona mieszkańców Rotrii i tych wszystkich, którzy chcą uzyskać stopień naukowy, poszerzyć swoje spostrzeżenia i skonfrontować je z innymi pracownikami naukowymi. Praca na UR nie ma być wyzwaniem, a przyjemnością. Ma to być miejsce dla własnych inicjatyw, a nie zleconych prac. Obecna forma naszej uczelni nie sprawdziła się, gdyby tak było, zapewne mielibyśmy długie kolejki i pełne sale. Potrzeba dzisiaj powiewu świeżości, nowego otwarcia, gdyż czas tradycyjnych uniwersytetów dawno już minął.
Niezbędne więc będzie przedyskutowanie całego regulaminu, a nade wszystko zasad funkcjonowania od nowa. Za zbędne uważamy tak duże rozbudowanie struktur organizacyjnych wydziałów oraz innych jednostek, których ilość przekracza liczbę pracowników naukowych. Tytuły zaproponowane przez Ekscelencję della Chiesa oczywiście powinny pozostać, jako swego rodzaju nagroda za poświęcony czas i włożony trud. Zastanawiamy się, czy najodpowiedniejszym rozwiązaniem nie byłoby pozostawienie jedynie wydziałów, z możliwością tworzenia kolejnych w miarę wzrostu zainteresowań pracami w innych dziedzinach.
Jak więc widzimy działanie naszej Alma Mater? Otóż jak wspomnieliśmy wcześniej - UR ma być miejscem wymiany poglądów, publikacji własnych prac. Nowy student zgłasza się do Rektora, który wpisuje go do wykazu studentów. Następnie student zgłasza Dziekanowi wydziału (w którym ma zamiar opublikować pracę) temat, który chce w najbliższym czasie wydać (lub prosi go o radę w wyborze tematu). W następnej kolejności pozostali studenci lub pracownicy dyskutują (lub nie, jeśli nie wyrażą takiej woli) nad przedstawionym opracowaniem. Właśnie na podstawie poziomu tej dyskusji oraz przedstawionej pracy Rektor, Senat lub Dziekan przydzielają tytuły oraz stopnie naukowe. Nie przewidujemy również egzaminów - podobną formę wprowadziliśmy w naszym zakonie i jak dotychczas sprawdza się, gdyż w ostatnich miesiącach wzrosło zainteresowanie kapłaństwem.
Przedstawiony przez nas pogląd na tę sprawę uważamy jedynie za szkic, chętnie wysłuchamy wszelkich uwag.
Wilhelm Jan Orański-Nassau
[Obrazek: 32GnG.png]

#5
(13.05.2017, 11:37:18)Bonifacy I napisał(a):
Wasza Magnificencjo,
Wasze Eminencje i Ekscelencje,

pragniemy podziękować za przedstawiony przez Ekscelencję della Chiesa projekt zmian. Uważamy, iż jest on kosmetyczny i może jedynie fragmentarycznie odpowiadać na potrzebę zmian. Otóż Uniwersytet Rotryjski widzimy jako instytucję otwartą dla szerokiego grona mieszkańców Rotrii i tych wszystkich, którzy chcą uzyskać stopień naukowy, poszerzyć swoje spostrzeżenia i skonfrontować je z innymi pracownikami naukowymi. Praca na UR nie ma być wyzwaniem, a przyjemnością. Ma to być miejsce dla własnych inicjatyw, a nie zleconych prac. Obecna forma naszej uczelni nie sprawdziła się, gdyby tak było, zapewne mielibyśmy długie kolejki i pełne sale. Potrzeba dzisiaj powiewu świeżości, nowego otwarcia, gdyż czas tradycyjnych uniwersytetów dawno już minął.
Niezbędne więc będzie przedyskutowanie całego regulaminu, a nade wszystko zasad funkcjonowania od nowa. Za zbędne uważamy tak duże rozbudowanie struktur organizacyjnych wydziałów oraz innych jednostek, których ilość przekracza liczbę pracowników naukowych. Tytuły zaproponowane przez Ekscelencję della Chiesa oczywiście powinny pozostać, jako swego rodzaju nagroda za poświęcony czas i włożony trud. Zastanawiamy się, czy najodpowiedniejszym rozwiązaniem nie byłoby pozostawienie jedynie wydziałów, z możliwością tworzenia kolejnych w miarę wzrostu zainteresowań pracami w innych dziedzinach.
Jak więc widzimy działanie naszej Alma Mater? Otóż jak wspomnieliśmy wcześniej - UR ma być miejscem wymiany poglądów, publikacji własnych prac. Nowy student zgłasza się do Rektora, który wpisuje go do wykazu studentów. Następnie student zgłasza Dziekanowi wydziału (w którym ma zamiar opublikować pracę) temat, który chce w najbliższym czasie wydać (lub prosi go o radę w wyborze tematu). W następnej kolejności pozostali studenci lub pracownicy dyskutują (lub nie, jeśli nie wyrażą takiej woli) nad przedstawionym opracowaniem. Właśnie na podstawie poziomu tej dyskusji oraz przedstawionej pracy Rektor, Senat lub Dziekan przydzielają tytuły oraz stopnie naukowe. Nie przewidujemy również egzaminów - podobną formę wprowadziliśmy w naszym zakonie i jak dotychczas sprawdza się, gdyż w ostatnich miesiącach wzrosło zainteresowanie kapłaństwem.
Przedstawiony przez nas pogląd na tę sprawę uważamy jedynie za szkic, chętnie wysłuchamy wszelkich uwag.

Art. 22 ust. 4 umożliwia te zmiany, które Jego Świątobliwość postuluje. Nie ma potrzeby likwidować możliwości powoływania innych jednostek naukowych niż wydział. Można zmienić strukturę w danym momencie odpowiednim aktem rektora. To nie jest wina tradycyjnej formy uczelni, że spadło zainteresowanie studiami. Powodem tego jest brak aktywności naukowców-pracowników i pomysłów na studia w swojej dziedzinie. Jeśli ja byłbym kierownikiem danej jednostki, nadawałbym tytuły i stopnie za prezentowane dowolne prace. Rzeczywiście z tradycyjnego toku nauczania trzeba zrezygnować. Kwestia czasu.

#6
Czcigodni,

W pełni zgadzam się z opinią Jego Świątiobliwości. Reforma zaproponowana przez Ekscelencję della Chiesa to tylko kosmetyka, a jako taka nie przyniesie żadnych zmian. Postuluję podobnie jak Jego Świątobliwość zdefiniowanie UR na nowo, według tego co mówiłem przed zwołaniem senatu. Tytuły i stopnie naukowe należy zachować, a wydziały powoływać według potrzeb i tylko w celu uporządkowania wykładów na dyscypliny. Ich kierownicy zaś powinni pełnić jedynie symboliczną rolę, jako pierwsi wśród równych, w uznaniu zasług położonych dla danej dziedziny. W takim systemie, to Senat na wniosek dziekana powinien decydować czy wkład naukowy danej osoby zasługuje na taki czy inny tytuł/stopień.

Dodatkowo nie uważam by proponowany Artykuł 2 uchwały mógł wejść w życie. Przepisy mówią jasno, że tytuł profesora nadaje Patriarcha i tylko on może o tym decydować. Senat nie może "z automatu" nadać tego tytułu komukolwiek z jakichkolwiek powodów, dając łaskawie Jego Świątobliwości prawo weta. Na tej samej zasadzie ja jako kardynał mógłbym ogłosić się Patriarchą Rotrii, jeśli żaden z kardynałów nie zaprotestuje. To zwyczajnie nie może mieć miejsca.
Jego Eminencja Albert Orański

[Obrazek: 2VgPQ.png]

#7
Wasza Magnificencjo, wycofuję projekt z porządku obrad.

#8
Rozumiem, Ekscelencjo della Chiese.
Skoro zatem Ekscelencja wycofał projekt, na potrzeby którego zwołany został Senat, to nie pozostaje mi nic innego, jak odroczyć posiedzenie Senatu. Wznowienie posiedzenia zostanie obwieszczone w sposób zwyczajowo przyjęty.
/-/ prof. dr hab. net. Ksawery kardynał van Berden
Świętego Kościoła Rotryjskiego Kardynał Senior

#9
Wznawiam obrady Senatu.

Głos zabierze Jego Świątobliwość Bonifacy I, Biskup Rotrii.
/-/ prof. dr hab. net. Ksawery kardynał van Berden
Świętego Kościoła Rotryjskiego Kardynał Senior

#10
Czcigodni,
przedstawiamy Wam naszą wizję Uniwersytetu Rotryjskiego. Nie uważamy, iż jest to wersja oficjalna, dlatego prosimy o dyskusję, wskazywanie zmian oraz błędów, jeśli na takie natraficie.


Cytat:
[Obrazek: ur.png]


Statut Uniwersytetu Rotryjskiego
z dnia XXX miesiąca XXX, roku Pańskiego XXX



Rozdział I - Uniwersytet

Art. 1.
Uniwersytet Rotryjski, zwany dalej Uniwersytetem kształci studentów ze wszystkich krajów, a także prowadzi badania naukowe z różnych dziedzin nauki.

Art. 2.
Uniwersytet opiera swoje działania na niniejszym Statucie oraz Bulli Jego Świątobliwości Aleksandra IV Alma Mater Rotriae z XXIX XII MMXV.

Art. 3.
Nadzór nad Uniwersytetem sprawuje Patriarcha Rotrii.

Art. 4.
1. Siedzibą Uniwersytetu jest Apostolskie Miasto Rotria.
2. Symbolami Uniwersytetu są logo oraz hymn, określone w załącznikach.
3. Dewiza Uniwersytetu Rotryjskiego brzmi: "Homines, dum docent, discunt"

Art. 5.
Uniwersytet kształci w zakresie studiów bakalaureatu, magisterskich, licencjackich oraz doktorskich.

Art. 6.
1. Rektor oraz Dziekani są uprawnieni do noszenia tóg akademickich z gronostajowym futrem.
2. Kolorem tóg władz rektorskich jest czerwony, władz dziekańskich - kolor odpowiadających barwom ich wydziałów.
3. Profesorowie są uprawnieni do noszenia czarnych tóg akademickich z obszyciami w barwach wydziałów.
4. Rektor określi, w drodze zarządzenia, insygnia władzy uniwersyteckiej oraz barwy tóg poszczególnych wydziałów.


Rozdział II - Władze Uniwersytetu

Art. 7.
1. Uniwersytetem kieruje Rektor powoływany przez Patriarchę w drodze brewe na nieokreśloną kadencję.
2. Rektorowi przysługuje tytuł Jego Magnificencji.
3. Rektorem może zostać pracownik naukowy posiadający stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora.

Art. 8.
1. Rektor ma w szczególności prawo do:
a) powołania i odwołania dziekanów;
b) powołania, zmiany i zniesienia jednostek naukowych;
c) decydowania o przyjęciu w poczet studentów;
d) decydowania o skreśleniu z listy studentów;
e) nadawania i odbierania tytułów zawodowych, stopni i tytułów naukowych;
2. Rektor sprawuje wszelkie inne kompetencje związane z zarządzaniem Uniwersytetem, niewymienione w niniejszym Statucie i niezastrzeżone dla innych organów.
3. Obszar terytorialny w obrębie kampusu uniwersyteckiego pozostaje pod wyłącznym zarządem władz Uniwersytetu. Wszelka ingerencja zewnętrzna bez zgody Rektora jest niedopuszczalna.

Art. 9.
Rektor na podstawie Statutu wydaje zarządzenia i decyzje jako akty wykonawcze.

Art. 10.
Senat Uniwersytetu jest kolegialnym organem doradczym Rektora.

Art. 11.
1. W skład Senatu wchodzą:
a) Patriarcha Rotrii lub wyznaczony przezeń legat;
b) Rektor;
c) profesorowie;
e) po jednym przedstawicielu pracowników naukowych zatrudnionych na stanowisku asystenta, profesora nadzwyczajnego i profesora zwyczajnego.
2. Skład Senatu ustala Rektor przed każdorazowym zwołaniem posiedzenia.

Art. 12.
1. Senat ma prawo do:
a) inicjowania tworzenia nowych jednostek naukowych;
b) wyrażania opinii w imieniu społeczności akademickiej oraz opinii w sprawach przedłożonych przez Rektora;
c) zmiany Statutu Uniwersytetu.
2. Senat:
a) może dokonać oceny działalności Uniwersytetu poprzez zatwierdzenie rocznego sprawozdania z jego działalności przygotowanego przez Rektora;
b) dba o wysoki poziom etyczny pracowników, doktorantów i studentów oraz wypowiada się w sprawach etyki zawodowej;
c) pełni funkcję sądu dyscyplinarnego w stosunku do pracowników, studentów i doktorantów.

Art. 13.
1. Posiedzenia Senatu zwołuje Rektor w miarę potrzeb.
2. Posiedzeniom Senatu przewodniczy Rektor lub wyznaczony przez niego zastępca. 

Art. 14.
1. Senat wydaje uchwały jako akty wykonawcze.
2. Senat podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
3. Podjęta uchwała wchodzi w życie po podpisaniu i ogłoszeniu przez Rektora.


Rozdział III - Jednostki naukowe

Art. 15.
Poprzez jednostkę naukową rozumie się każdą komórkę organizacyjną wchodzącą w skład Uniwersytetu.

Art. 16.
Obowiązującą na Uniwersytecie jednostką naukową jest Wydział.

Art. 17.
1. Poprzez Wydział rozumie się samodzielną jednostkę naukową, na której wykłada i którą prowadzi pracownik naukowy zatrudniony na stanowisku profesora.
2. Na czele Wydziału stoi dziekan powoływany i odwoływany przez Rektora.
3. Wydział organizuje i koordynuje kształcenie studentów oraz kadry naukowej i dydaktycznej, a także badania naukowe.
4. Dziekan ma prawo wydawać postanowienia jako akty wykonawcze.


Rozdział IV - Organizacja studiów

Art. 18.
1. Studentem i pracownikiem kadry naukowej Uniwersytetu może zostać każdy obywatel lub mieszkaniec mikroświata.
2. Wniosek dotyczący rozpoczęcia studiów zostaje przedłożony Rektorowi. Student jest zobligowany podać nazwę Wydziału, na którym zamierza aktywnie działać.
3. Po złożeniu wniosku, o którym mowa w ust. 2, Rektor ma prawo wpisać kandydata na listę studentów.

Art. 19.
1. Tytuły zawodowe oraz stopnie naukowe przyznaje i odbiera Dziekan danego Wydziału w drodze postanowienia, wedle uznania, za aktywność naukową na forum Uczelni.
2. Poprzez aktywność naukową na forum Uczelni rozumie się:
a) publikację prac naukowych;
b) wygłoszenie referatu;
c) udział w dyskusjach;
d) inną aktywność, która odbywa się w ramach działalności naukowej, ma charakter naukowy i jest dostępna publicznie.

Art. 20.
1. Temat pracy naukowej lub referatu może być uzgodniony z Dziekanem danego Wydziału.
2. Publikacja prac naukowych oraz referatów ma miejsce na obszarze danego Wydziału.
3. Nad zaprezentowaną pracą naukową lub referatem mogą dyskutować, kontrargumentować, obradować wszyscy pracownicy Uniwersytetu oraz studenci, co rozumie się jako art. 23, ust. 2, pkt. c.
4. Referaty publikują w sposób niekrępowany studenci, asystencji, profesorowie nadzwyczajni oraz profesorowie zwyczajni.
5. Prace naukowe oraz referaty publikują w sposób nieskrępowany profesorowie nadzwyczajni oraz profesorowie zwyczajni.

Art. 21.
1. Uniwersytet prowadzi studia bakalaureatu, magisterskie, licencjackie i doktorskie.
a) Studia bakalaureatu kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego internetowego bakałarza (bkl. net.)
b) Studia magisterskie kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego internetowego magistra (mgr net.)
c) Studia licencjackie kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego internetowego licencjata (mgr lic. net.)
d) Studia doktorskie kończą się uzyskaniem stopnia naukowego internetowego doktora (dr net.)
2. Dla tytułów zawodowych i stopni naukowych, zamiennie stosuje się transkrypcję łacińską:
a) Studia bakalaureatu kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego sacrae* [theologiae*/legis/historiae] baccalaureatus (S.T.B./L.B./H.B.)
b) Studia magisterskie kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego sacrae* [theologiae*/legis/historiae] magister (S.T.M./L.M./H.M.)
c) Studia licencjackie kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego sacrae* [theologiae*/legis/historiae] licenciatus (S.T.L./L.L./H.L)
d) Studia doktorskie kończą się uzyskaniem stopnia naukowego sacrae* [theologiae*/legis/historiae] doctor (S.T.D./L.D./H.D.)
3. Patriarcha Rotrii może z własnej inicjatywy lub na wniosek Rektora w drodze dekretu nadać doktorowi, posiadającemu bogaty dorobek naukowy - tytuł naukowy profesora.

Art. 22.
1. Wyróżnia się następujące stanowiska, na które powołuje i z których odwołuje Rektor:
a) Asystentem może być osoba posiadająca tytuł zawodowy bakałarza, magistra lub licencjata. Zajmuje się głoszeniem referatów, prezentacją prac naukowych.
b) Profesorem nadzwyczajnym (professor extraordinarius) jest osoba zatrudniona na uczelni, posiadająca stopień naukowy doktora, która prowadzi działalność naukową. Zajmuje się głoszeniem referatów, prezentacją prac naukowych oraz prowadzeniem badań naukowych.
c) Profesorem zwyczajnym (professor ordinarius) jest osoba legitymująca się tytułem naukowym profesora oraz posiadająca bogaty dorobek naukowy. Zajmuje się głoszeniem referatów, prezentacją prac naukowych oraz prowadzeniem badań naukowych.
2. Pracownik naukowy posiadający tytuł naukowy profesora może zostać relegowany z Uniwersytetu w drodze postanowienia Rektora.
a) Relegowanie z Uniwersytetu oznacza pozbawienie możliwości prowadzenia wszelkich czynności związanych z pracą akademicką, w szczególności wymienionych w ust. 1d.
b) Relegowany pracownik naukowy z tytułem profesora, mimo utraty uprawnień merytorycznych, zachowuje tytuł naukowy, który pozostaje niezbywalny.
3. Pracownik naukowy posiadający tytuł naukowy profesora zobligowany jest do publikacji co najmniej jednego referatu lub jednej pracy naukowej w ciągu roku. W przypadku niedopełnienia tego warunku, Rektor jest zobowiązany relegować danego pracownika naukowego na zasadach opisanych w ust. 2.


Art. 23.
1. Najwyższą honorową godnością naukową jest tytuł "Doctor Honoris Causa" przyznawany uczonym, którzy szczególnie zasłużyły się nauce, kulturze i życiu społecznemu.
2. Tytuł Doctor Honoris Causa Uniwersytetu Rotryjskiego przyznaje Patriarcha Rotrii na wniosek Rektora uczonym uczelni i instytucji naukowych, mężom stanu, wybitnym twórcom i artystom.



Rozdział V - Przepisy derogacyjne i postanowienia końcowe

Art. 24.
1. Statut posiada sankcję patriarszą w postaci bulli.
2. Tracą moc wszelkie regulacje dotyczące organizacji i procedowania Uniwersytetu, sprzeczne z niniejszym Statutem.

Art. 25.
Zmian w niniejszym Statucie dokonuje Senat w drodze uchwały.

Art. 26.
Niniejszy statut wchodzi w życie z chwilą podpisania przez Rektora i momentem jego zatwierdzenia przez Patriarchę Rotrii.

/-/ ...
Universitatis Rotriensis Rector

Załącznik numer 1. Logo UR.
[Obrazek: ur.png]

Załącznik numer 2. Hymn UR.
Wilhelm Jan Orański-Nassau
[Obrazek: 32GnG.png]



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2025 Polski Support MyBB
Silnik forum MyBB, © 2002-2025 Melroy van den Berg.